مهندسین عمران

سایت مهنــــــــدسین عمران ایران

سایت مهنــــــــدسین عمران ایران

مهندسین عمران

مهندسین عمران
مهندسین معماری
نکات ساختمان سازی
قوانین ملی ساختمان
نظام مهندسی
ازمون های نطام مهندسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

مرحله قبل از اجرای فوندانسیون:

1- نقشه های سازه ای و معماری باید از لحاظ ابعاد حتما کنترل شوند که هیچ ناهماهنگی وجود نداشته باشد. غالبا در نظام مهندسی ها کمیته ای به نام کمیته تطبیق نقشه ها وجود دارد که این مورد را چک می کند اما ناظر و مجری هم حتما باید قبل از اجرا و آرماتوربندی، نقشه ها را چک کنند و از عدم وجود مغایرت مطمئن شوند.

2- قبل از شروع اجرا و ارسال نامه شروع بکار توسط ناظر به شهرداری، حتما موارد اداری مثل تنظیم صورت جلسه بر و کف توسط واحد نقشه برداری شهرداری و سایر موارد اداری مورد نیاز از جمله تنظیم قرارداد بتن آماده با شرکتهای دارای استاندارد و تنظیم قرارداد با آزمایشگاه ذیصلاح برای نمونه گیری مصالح توسط مالک یا مجری، هماهنگ و انجام شود.

3- در صورت امکان با یک مهندس نقشه بردار (یا ناظر نقشه بردار) هماهنگ شود که مکان ستونها و نوارهای فوندانسیون به جای استفاده از روش سنتی ریسمان کشی با کمک دوربین و ریسمان مشخص گردد تا کار با دقت بالاتری انجام شود.

4- در صورت نیاز به گودبرداری یا تخریب، تمهیدات لازم انجام شود و اگه نیاز به تامین دلیل می باشد با مراجعه به مراجع قضایی، تامین دلیل توسط مالک انجام شود. همچنین در صورت امکان، بیمه بینام حوادث برای کارگاه توسط مالک از شرکتهای بیمه خریداری شود تا در صورت بروز حادثه، جبران خسارت توسط بیمه انجام گردد.

5- تذکرات لازم به مالک و گروه اجرایی برای تامین ایمنی کارگاه داده شود. همچنین از مالک درخواست شود همزمان با شروع عملیات اجرایی بنر یا تابلوی معرفی پروژه در محل کارگاه نصب گردد.

6- مهمترین نکته قبل از شروع اجرا، توجیه و تفهیم نقشه های سازه ای به خصوص اجرای صحیح طول مهاری و خاموت ها به گروه اجرایی و آرماتوربندها می باشد که باید حتما توسط ناظر و مجری و در حضور مالک ساختمان انجام شود. انجام این مورد از وقوع مشکلات بعدی در هنگام اجرای کار جلوگیری می کند.

7- تذکرات لازم به گروه اجرایی در مورد عدم اضافه کردن آب به مخلوط بتن و نگهداری صحیح بتن داده شود. بهتر است در کارگاه، بر حسب نیاز، ماده افزودنی روان کننده یا فوق روان کننده تهیه شود تا در صورت پایین بودن اسلامپ، حین بتن ریزی از آن استفاده گردد.

8- صلاحیت پیمانکاران هر بخش از جمله تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی و اسکلت، توسط مجری و ناظر کنترل شود.


مرحله اجرای فوندانسیون:

1- در مرحله اول عملیات، پس از گودبرداری و تسطیح زمین، مکان تقریبی نوارهای پی با گچ ریزی مشخص و سپس بتن مِگر (بتن نظافت) در آن محدوده ریخته شود، جهت اطمینان از هر طرف 10 الی 20 سانتیمتر بتن بیشتری ریخته شود تا قالبهای فلزی در مراحل بعد به آسانی روی زمین فیکس شوند.

2- بعد از ریختن بتن مِگر، بهترین روش برای پیاده کردن ابعاد دقیق پی روی زمین، استفاده همزمان از دوربین، ریسمان و اسپری می باشد. بدین صورت که ابتدا همه نقاط پیرامونی نوارها و بازشوها با کمک دوربین مشخص شوند و سپس با استفاده از ریسمان و اسپری رنگی، محدوده نوارها به دقت روی زمین مشخص گردند.

3- در صورت استفاده از قالب آجری، بهتر است بعد از قالب بندی، بتن مگر را اجرا کرد. در این حالت از یک لایه ملات ماسه سیمان (یا پلاستیک) برای اندود سطح داخلی قالب استفاده شده تا کیفیت مطلوب بتن حفظ شود، همچنین بازشوها با خاک پر می شوند تا دیواره های آجری، تحمل نیروی جانبی بتن را داشته باشند.

4- در صورتی که در نقشه های سازه ای، درز انقطاع در پشت پی نیز پیش بینی شده است در هنگام تعیین مکان نوارهای پی روی زمین، درز انقطاع در نظر گرفته شود.

5- در صورتی که برای عبور لوله های آب و فاضلاب از عرض پی، نیاز به داکت عرضی می باشد. این داکتها با فومی که به اندازه لوله های مربوطه است اجرا شود. پس از بتن ریزی، فوم به راحتی تخریب شده و عبور لوله ها از عرض نوارهای پی، امکان پذیر است.

6- پس از قالب بندی و قبل از شروع آرماتوربندی حتما به گروه اجرایی توصیه شود به جای استفاده از سنگ و آجر از اسپیسرهای پلاستیکی استاندارد در زیر شبکه تحتانی پی استفاده گردد تا مقدار کاور (پوشش بتن) طبق نقشه های سازه ای رعایت شود.

7- آرماتور انتظار ستونها در فوندانسیون، طوری تعبیه شود که محل قطع و وصله همه آرماتورهای طولی ستون، در یک نقطه نباشد. (سازه بتنی)

8- مواردی از قبیل کار گذاشتن پلیت های چاله آسانسور و آرماتور انتظار پله، قبل از بتن ریزی انجام گردد.

9- قبل از بتن ریزی فوندانسیون، جهت انجام بازدید توسط کارشناسان شهرداری، هماهنگی های لازم توسط مالک یا مجری با شهرداری انجام شود.

10- خاموت ریشه ستونها (در داخل فوندانسیون) طبق نقشه سازه ای اجرا گردد.

11- قبل از اجرای چاله آسانسور بهتر هست ابعاد اون توسط شرکت سازنده آسانسور کنترل و تایید بشه.


مرحله اجرای ستونها و دیوارها: (سازه بتنی)

1- مکان دقیق آرماتورهای انتظار پله یا آرماتور انتظار تیر نیم طبقه در ستونها و دیوارها به دقت مشخص و اجرا شوند.

2- قالبهای ستونها و دیوارها یک بار قبل از بتن ریزی و یک بار هم در هنگام اتمام بتن ریزی مجددا شاقول شوند.

3- با توجه به نقش مهم خمهای 135 درجه مربوط به طول مهاری خاموت ها در عدم شکست برشی ستون (شکست ترد) در هنگام زلزله، این خمها دقیقا مطابق نقشه ها اجرا شوند.

4- قبل از بتن ریزی ستونها و دیوارها، مقاومت 7 روزه بتن فوندانسیون کنترل شود. (توجه شود که نتایج آزمایشگاه ها بر اساس نمونه مکعبی است)

5- در هنگام بتن ریزی با توجه به ارتفاع زیاد دیوارها و ستونها بایستی علاوه بر دستگاه ویبره از چکش لاستیکی برای ضربه زدن به قالبها استفاده شود تا از کرمو شدن بتن (بتن شن نما) جلوگیری شود. ویبره نامناسب و یا سقوط بتن از ارتفاع زیاد باعث پدیده جداشدگی بتن و در نتیجه شن نما شدن می گردد.

6- پلیت یا شاخک جهت مهار دیوارها و تیغه های معماری در دیوارها و ستونها تعبیه شود.

7- تراز ارتفاعی ستونها و دیوارها با احتساب ضخامت سقف، قبل از بتن ریزی کنترل شود.

8- در صورتی که قالبها به صورتی بسته شود که درزهای بزرگی بین قالبها وجود داشته باشد شیره بتن هدر رفته و باعث شن نما شدن بتن می شود.

9- خاموتها باید طوری بسته شوند که همه میلگردهای طولی را کاملا محصور کرده و هیچ فاصله ای بین خاموتها و میلگردهای طولی وجود نداشته باشد.

10- در صورتی که 5 سانتیمتر عقب نشینی مربوط به نماسازی در نقشه های معماری در نظر گرفته نشده است در هنگام کار گذاشتن ریشه ستونها این فاصله در نظر گرفته شود تا اضافه بنا ایجاد نشود.

ادامه ی نکات نظارت در بخش  های بعدی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی